Zawory w silniku spalinowym to części odpowiedzialne za otwieranie i zamykanie kanałów dolotowych i wylotowych w taki sposób, aby najpierw mieszanka paliwowo-powietrzna mogła dostać się do cylindra, a następnie, aby po spaleniu mogła wydostać się poza maszynę w postaci spalin.
Zawory mają więc bezpośredni kontakt ze spalaną mieszanką, a w trakcie pracy silnika ich górna część staje się częścią wnętrza cylindra. Dlatego elementy te są narażone na duże przeciążenia i zmienne temperatury pracy. Muszą być więc wykonane z wyjątkowo wytrzymałych materiałów. Mimo tego zawory są uznawane z część eksploatacyjną. Co prawda wolno się zużywającą, ale wciąż eksploatacyjną.
Podczas normalnego korzystania z samochodu zawory powinny działać sprawnie przez około 50% planowanej żywotności całego silnika, czyli po około 150-200 tysiącach kilometrów. Jeśli więc wszystko pójdzie zgodnie z planem konstruktorów, to w trakcie całej kariery samochodu, zawory powinny być w nim wymieniane tylko raz.
Niestety nie zawsze samochód może pracować w optymalnych warunkach i nie zawsze zawory mogą służyć tak długo, jak było to zakładane. Może też oczywiście dojść do sytuacji, w której twój samochód pokonał już tak wiele kilometrów, że zwyczajnie należy mu się już wymiana zaworów. Tutaj pojawia się jednak pytanie, skąd wiadomo, że zawory się zużyły i trzeba je wymienić na nowe. Na objawach uszkodzonych zaworów skupimy się w tym tekście.
Objawy zużytych zaworów
Do najpopularniejszych objawów wskazujący na zużycie zaworów należą:
- Duże zużycie oleju — wywołane faktem, że olej przez nieszczelne zawory dostaje się do komory spalania.
- Spaliny śmierdzą spalonym olejem — opisany wcześniej olej w cylindrze ulega spaleniu, co z kolei jest przyczyną spalin pachnących spalonym olejem.
- Niebieski dym na zimnym silniku — kolejnym następstwem oleju w komorze spalania, jest zmiana koloru spalin na niebieski, co jest szczególnie dobrze widoczne, kiedy silnik jest zimny a nieszczelności większe.
- Utrata mocy i wyższe spalanie — nieszczelny cylinder i zbędny olej w mieszance paliwowo-powietrznej muszą negatywnie wpływać na wydajność silnika, przez co jego moc spada, a spalanie wzrasta.
Więcej informacji: https://www.signeda.pl/czesci-do-silnika-c2718/zawory-c2947