Do 2022 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzone na rynek europejski muszą być obowiązkowo wyposażone w system rejestrujący wszystkie dane z naszych podróży, aby można je było wykorzystać w razie wypadku. Mowa o tzw. czarnych skrzynkach samochodowych, podobnych do tych stosowanych w samolotach, ale bez możliwości rejestrowania obrazu czy dźwięku.
Pytanie brzmi: Jak działają?
W razie wypadku urządzenie to zarejestruje wszystkie dane przez 30 sekund przed i pięć sekund po wypadku. Będzie więc znało prędkość, zachowanie pojazdu, status systemów bezpieczeństwa (takich jak użycie pasów bezpieczeństwa czy poduszek powietrznych), lokalizację, ruchy kierownicy, przyspieszanie i zwalnianie, zaangażowanie ESP i ABS czy nawet kąt przechyłu nadwozia. Badanie wypadku polega więc jedynie na podłączeniu wspomnianej czarnej skrzynki do komputera w celu uzyskania wszystkich danych.
Technologia ta, zwana EDR (Event Data Recorder), znajduje się zazwyczaj w jednostce sterującej poduszką powietrzną (na desce rozdzielczej lub pod fotelem kierowcy). EDR został pierwotnie zaprojektowany do zbierania informacji o okolicznościach i sposobie wyzwolenia poduszek powietrznych w celu ich ulepszenia i optymalizacji. I nawet jeśli dziś jeszcze nie rejestrują one obrazu i dźwięku, to nie możemy wykluczyć, że systemy wspomagania kierowcy oparte na wizji będą rejestrować obraz podczas kolizji.
Wrzuć na chwilę hamulce w czytaniu tego artykułu i zajrzyj na nadrogach.pl, aby dowiedzieć się o różnych wypadkach, jakie mogą na Ciebie czyhać na drodze do celu.
Na razie dane zbierane przez EDR mogą się różnić w zależności od producenta pojazdu, modelu i samego urządzenia. Zazwyczaj jednak rejestrują one 15 lub więcej zmiennych, które są monitorowane na około 20 sekund przed zderzeniem i 5 do 10 sekund po zderzeniu. Oprócz wyżej wymienionych parametrów, niektóre EDR rejestrują również czas przejazdu, porę dnia, w której doszło do kolizji oraz trasę przejazdu. Oczywiście wszystko jest przechowywane tak długo, jak długo pojazd jest włączony; wypadek bez włączonego zapłonu nie zachowuje żadnych informacji.
Z czego wykonane są czarne skrzynki samochodowe?
Są one wielkości pudełka na papierosy, ale zamiast aluminium zastosowano stal. Wewnątrz znajduje się szereg kondensatorów elektrycznych, które zapewniają impuls prądowy niezbędny do aktywacji poduszek powietrznych w przypadku uderzenia. Jest też główny procesor, kilka wzmacniaczy i układ pamięci, na którym zawsze zapisywane jest ostatnie 35 sekund podróży.